تأملاتی در حوزه علوم قرآن و حدیث

یادداشت های قرآنی و حدیثی دکتر محمد عترت دوست

تأملاتی در حوزه علوم قرآن و حدیث

یادداشت های قرآنی و حدیثی دکتر محمد عترت دوست

تأملاتی در حوزه علوم قرآن و حدیث

مجموعه یادداشت‌ها و تقریرهای درسی و علمی فردی که بزرگترین افتخارش، جستجوگر دانش و حقیقت بودن است. دانش و علم و حقیقتی که آن را در پرتو قرآن و حدیث یافته است.

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۳ ثبت شده است

جمعبندی


در نهایت به عنوان نگاهی کلی و تدبر گونه بر سوره ناس، باید گفت که این سوره قصد دارد تا به تمامی مسائلی که «انسان بما هو انسان» و «انسان» به معنای مطلق و عام آن در طول زندگانی و حیات خود جهت رشد و کمال بدان نیاز دارد بپردازد.


از این رو، نام سوره «ناس» گذاشته شده تا همگان متوجه آن باشند که مسائل مطرح شده در این سوره،‌ تنها به گروه خاصی از انسانها اختصاص نداشته و همگان را دربر می گیرد. لذا حتی اگر کسی اعتقادی به خدا و قرآن هم نداشته باشد، همچنان می تواند از این سوره به عنوان الگویی جهت رشد و پیشرفت استفاده کند، با این تفاوت که می بایست برای نیازهای خود، به دنبال منبع قدرت دیگری جز خداوند باشد. آیا چنین منبعی وجود دارد؟؟؟



جهت مشاهده فهرست برخی دیگر از مقالات اینجانب می توانید به لینک ذیل مراجعه نمائید.

ان شاءالله به تدریج دیگر مقالات نیز درج خواهند شد.

 

http://www.ensani.ir/fa/134190/profile.aspx

 

2. تحلیل محتوایی سوره ناس

اگر واژگان سوره را به خوبی واکاوی کرده و سوالات جزئی و کلی دقیقی از سوره پرسیده باشیم‌، نیمی از مسیر فهم سوره را طی کرده ایم. (نصف الجوابِ فهم السوال)

سوره ناس را می توان به لحاظ ساختاری به دو بخش تقسیم کرد:


به ادامه مطلب مراجعه شود

مقدمه

پیش از طرح هرگونه بحث،‌ ذکر نکات ذیل ضروری است:


1- هدف از نگارش این مطالب،‌ طرح برداشت هایی تدبرگونه از سوره ناس است که در ذهن مؤلف ایجاد شده و اکنون قصد دارد تا جهت صحت سنجی و کشف نقاط قوت و ضعف،‌ با دیگران به اشتراک بگذارد. لذا از همین ابتدا، از همه خوانندگان عزیز تقاضا می شود تا متن ذیل را با دیده ای انتقادی بخوانند.


2- در عنوان تعمداً واژه «تدبر» را به کار بسته ام تا بر این نکته تأکید کنم که میان تفسیر و تدبر تفاوت های بسیاری وجود دارد. تفسیر یک وظیفه تخصصی ویژه عالمان دینی است که کلامشان مرجع و منبع دیگران می تواند باشد،‌ اما تدبر یک وظیفه همگانی است که کاربست آن در زندگانی شخصی افراد و تلاشی در راستای ورود بیشتر قرآن به متن زندگی بشریت است.


3- مبنای تدبر و هرگونه فهمی از قرآن،‌ مراجعه به نص قرآن و تفاسیر است. بر این اساس هم در نگارش و ایجاد تدبر و هم در خوانش و فهم و نقد تدبر، لازم است مؤلف و خواننده هر دو به تفاسیر مراجعه کرده و سپس به گفتگو با یکدیگر بنشینند. لذا تلاش کرده ام تا حد امکان کلام خود را مستند نمایم و از خواننده گرامی نیز تقاضا دارم پس از مطالعه تخصصی تفاسیر مربوطه، به نقد بنشیند.


    .................